tirsdag 26. juni 2012

Xocai - Kvakksalveri og etikkløs oppførsel. Minst....

Jeg er ingen stor skribent, men jeg har heldigvis flinke venner. Her er en direkte kopi av bloggartikkelen hos SerendipityCat. Mitt bidrag er egentlig kun å låne ut bloggen min i dag.


Sjokomafiaen er definitivt dagens sak!

Visste du at det fantes en sjokolademafia i Norge? 
Vel, det gjorde kanskje ikke jeg heller. Men jeg hadde definitivt hørt ordet “Xocai” nevnt både her og der – du vet, den “helsefremmende” sjokoladen som er så mye sunnere enn alt annet.
Men er den egentlig det? I dag har bloggeren Gunnar Tjomlid publisert et innlegg på sin blogg som er skrevet med et kritisk blikk på påstandene om hvor sunn denne sjokoladen egentlig er. Innlegget er egentlig skrevet av en annen person, som ble truet til å fjerne det fra sin blogg. Men Tjomlid lar ikke dette gå upåaktet hen. Les innlegget: Xocai, en sunn sjokolade? Er det helse i hver bit?”
Og for å gjøre historien enda verre enn falske påstander om helsefremmende sjokolade, så har Gunnar også lagt ut innlegg om hvordan de som står bak markedsføringen av denne sjokoladen i Norge har reagert på at noen skriver kritisk om produktet deres. Her snakker vi trusler, utlegging av private opplysninger om bloggerens familie og arbeidsgiver blant annet. Relativt stygge saker:“Xocai – en stygg historie om norsk sjokolademafia”
Flere påstander om sjokoladen – som selges gjennom en MLM-struktur som ligner på pyramidespill, og som Forbrukerrådet advarer mot – kan man lese i denne bloggposten: “30 punkter du bør undersøke før du starter som Xocai distributør”
Ved å blogge om denne saken og linke til innleggene Gunnar har lagt ut, er vi med på å få dette høyere opp på Googles ranking, slik at også kritiske røster kan høres når noen søker på Xocai. Vil du være med på dette, og det tror jeg du vil etter å ha lest Gunnars blogg, står du fritt til å kopiere det jeg har skrevet her og legge det ut på din egen blogg hvis det passer for deg.
Som en kommentar sier på Facebook: “Heldigvis har vi folk som orker kampen vi “bevisstløse” forbrukere ikke setter oss inn i, eller i verste fall lar oss lure av.”
Saken er nå også omtalt – og toppsak – på Fredrikstad Blad: “-Vi blir truet av “sjokomafia”"
Tror jeg holder meg til min elskede Valrhona jeg gitt! :-D Man har da vært på sjokoladesmaking hos Sverre Sætre… (Stakkars, skal ikke trekke ham inn i denne saken altså!)

1 kommentar:

  1. Takk for at du brakte det videre! <3 Så gøy at bloggosfæren støtter opp om Gunnars gode arbeid, så litt tidligere at hans bloggpost nå ligger nest øverst på Google.no når man søker på Xocai!! Yay!! :-D

    SvarSlett